Wpływ cukru na organizm i Twoje osiągnięcia sportowe.


Pewnie już do każdego dotarło, że zbyt duże ilości białego cukru w diecie nie sprzyjają osiągnięciom sportowym oraz zdrowiu. Media alarmują, że jemy go zbyt dużo, zbyt często, a dopuszczane normy przekraczamy już podczas śniadania. Mimo że, chcemy odżywiać się zdrowo, kupujemy pożywienie typu „light” i „fit”, dalej dominuje on w naszym jadłospisie. W tym temacie potrzebujesz wiedzy na temat jaki jest wpływ cukru na organizm, gdzie znajduje się najwięcej niezdrowych węglowodanów i na co je zmienić.

Wpływ cukru na organizm

Jak już wspomniałem, cukier biały nie jest dla nas odpowiednim źródłem energii. Zapytasz czemu, przecież to on jest spalany podczas wysiłku i odpowiada za uzupełnienie rezerw energetycznych w mięśniach? Tak zgodzę się z Tobą w pełni, lecz biały cukier jest jak śnieżna lawina, wchłania się błyskawicznie już w jelicie cienkim, gdzie przechodzi do krwi. Podnosi w ten sposób drastycznie swój poziom, przez co trzustka nie wyrabia z wyrzutem insuliny. Wysoka produkcja tego hormonu nie tylko powoduje, że każda niespożytkowana kaloria jest magazynowana w postaci tkanki tłuszczowej, ale również podnosi odpowiedź immunologiczną, co na dłuższą metę prowadzi do wystąpienia stanów zapalnych,wpływ cukru na organizm o których pisałem w tym artykule. Podsumowując, stale podwyższony poziom cukru we krwi, powoduje zmniejszenie odpowiedzi organizmu na insulinę (insulinooporność), trzustka jest zbyt obciążona, przez co tracimy zdolność do regulowania poziomu cukru we krwi.

Kolejne złe wieści

Wyobraź sobie, że masz przed sobą zdjęcie bagietki, snikersa i paczki cukru. Moje pytanie brzmi, co podnosi cukier najbardziej? Chwila na zastanowienie… Poprawna odpowiedź to bagietka. Tak bagietka. Niektórzy naukowcy nazywają cukropodobnym, pożywienie, które ma wysoki indeks glikemiczny (zdolność do podnoszenia cukru we krwi). W dodatku zawiera ono małe ilości błonnika oraz witamin i antyoksydantów. Inaczej, powodują nic innego jak efekt wypchanego brzucha. Przykłady? Jest ich wiele, lecz te najchętniej przez wielu spożywane to: pizza, białe pieczywo i makarony.

Co w takim razie mam jeść?

  1. Jedz najwięcej nieprzetworzonego pożywienia, ono ma najmniejszy indeks glikemiczny.
  2. Pamiętaj o zawartości węglowodanów zjadanych podczas dnia, przez to możesz sobie pozwolić od czasu do czasu na jedzenie, które ma wysoki indeks glikemiczny.
  3. Tłuszcz i błonnik obniżają indeks glikemiczny całego produktu.

Pozdrawiam,

Gruby Trener 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *