Witaminy i minerały – potrzebna, lecz bagatelizowana rzecz


Jem dużo warzyw, czasami łyknę jakiś rutinoscorbin. Tylko nieliczni wiedzą jak ważne są witaminy i minerały w naszym codziennym życiu i właśnie oni próbują je we właściwy sposób dostarczyć organizmowi. Trzeba wiedzieć że uprawianie sportu, prowadzi do przyspieszenia tempa procesów w Twoim organizmie, przez co więcej się pocisz i oddajesz moczu, a co za tym idzie wzrasta Twoje zapotrzebowanie na witaminy i minerały. Powiesz że „zjadłem dzisiaj jabłko i trochę sałatki do obiadu, to pewnie ze wszystkim jest u mnie ok”. Okazuje się że nie zawsze.

Witaminy i minerały – ich poziom w społeczeństwie.

Każdy próbuje dbać o zdrowie, jednak, aby móc tak stwierdzić trzeba je pielęgnować na wszystkich płaszczyznach. Pewnie jakbym zapytał każdego z was, czy witaminy i minerały są w waszych organizmach na odpowiednim poziomie, rzadko usłyszałbym zaprzeczenie. Otóż badania wskazują na to że u 23% pań i 18% panów dzienne zapotrzebowanie na witaminy i minerały nie jest pokrywane nawet w dwóch trzecich.

Aktywność fizyczna, a straty witamin i składników mineralnych.

Tak jak powiedziałem wcześniej, regularny wysiłek sprzyja utracie witamin i minerałów. Badania wskazują, iż przez 40 minut aktywności fizycznej na średnim poziomie, tracimy 1,4 kg wody. W 1 kg. potu znajduje się 20 mg wapnia, 5 mg magnezu, 200 mg potasu i 800 mg sodu.

Jak one wpływają na Twoją wydolność fizyczną.

To zagadnienie opisze na przykładzie biegaczy. Otóż grupa osób przygotowujących się do ultramaratonu otrzymywała witaminy B, C i E oraz minerały: magnez, cynk, żelazo, mangan, miedź i selen, przez 21 dni. Okazuje się ze po 24 godzinach od wysiłku odnotowano u nich lepszą regenerację oraz samopoczucie, niż u grupy która otrzymywała placebo. Jednak trzeba pamiętać że bardzo trudno jest podnieść szybko ich poziom we krwi. Najlepsze wyniki osiągają osoby które przyjmują witaminy przwitaminy i minerałyez okres od 7-9 miesięcy.

Najlepsze źródła cennych mikro i makroelementów oraz witamin.

Każdy z was wie gdzie ich szukać, lecz nie każdy tego chce. Dla osób które nie przepadają za dużą ilością warzyw i owoców w swojej diecie proponuję suplementacje, która nie jest zbyt kosztowna. Jednak trzeba wziąć poprawkę na procent przyswajalności witamin farmakologicznych. Oscyluje ona najczęściej od 10-30 procent. Bardzo dobrze spisują się jednak witaminy które są metylowane i po nie należy najlepiej sięgać.

W razie pytań służę pomocą.

Gruby Trener.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *