Jajka w diecie – wróg czy przyjaciel? Cała prawda o jajkach. 1


Każdy pamięta pewnie scenę z filmów o bokserach, komandosach i bohaterach, którzy podczas przygotowywania do ciężkich pojedynków pili jajka na surowo, a później ćwiczyli i wygrywali. Jednak jest wiele pogłosek, mówiących o tym że jajka w diecie przyczyniają się do powstawania blaszki miażdżycowej, przez co powodują choroby układu sercowo-naczyniowego. Przyjrzyjmy się temu?

Jajka w diecie – ile ich jeść, jakie wybierać?

Są różne pogłoski na temat tego skąd brać jajka. Niektórzy nie zwracają na to uwagi, drudzy biorą tylko te „ekologiczne” od „szczęśliwych kur”. Ci drudzy wybierają lepiej, ale czy najlepiej? Niekoniecznie. Kura nie tylko musi być „szczęśliwa” żeby zniosła dobre jajko, ale też odpowiednio karmiona. To już jest cięższe do sprawdzenia, najlepiej brać to od sprawdzonego hodowcy, lub kupować od babci na straganie. Ile ich jeść? Powiem Ci coś co pewnie Cię zaskoczy. Jedz je do woli. Nie wykazano ŻADNEGO wpływu jajek na powstawanie blaszki miażdżycowej. Ba! Niemieccy naukowcy przyjrzeli się tej blaszce i udowodnili że cholesterol który jest w żółtku nie występuje w niej.

Jajeczniczka, sadzone, czy może na miękko?

Aby dobrze odpowiedzieć na to pytanie, trzeba użyć trochę wyobraźni. Pomyśl z czego rozwija się cały, mały kurczak? Z czego tworzy mu się dziobek, skóra, mięśnie. Już wiesz? Z żółtka, białko to przede wszystkim magazyn wody, zawiera również peptydy, lecz dla nas najbardziej drogocenne jest właśnie żółtko. Jest ono źródłem lecytyny, bardzo ważnego związku który działa stabilizująco na wszystkie lipidy w naszym organizmie. Przy czy największą wartość biologiczną żółtko wykazuje kiedy nie jest ścięte. I to powinno być najważniejszą wskazówką jak spożywać jaja w ogóle. Białko powinno być ścięte natomiast, czy w postaci jajecznicy, czy jaj gotowanych pamiętajmy o żółtku. Co ważne jajka świetnie spisują się jako uzupełnienie białka po treningu, wykazują największą przyswajalność i najlepszy aminogram ( ilość aminokwasów niezbędnych do odpowiedniej syntezy białek naszego organizmu) wśród wszystkich innych produktów spożywczych.

jajka w diecie

Smacznego 🙂

Gruby Trener

 


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Komentarz do “Jajka w diecie – wróg czy przyjaciel? Cała prawda o jajkach.