Co to jest tak właściwie dieta niskokaloryczna?


Kiedy mówimy o takiej diecie?

Restrykcja kaloryczna, bo tak właściwie powinno się określać dietę niskokaloryczną, powinna zachodzić w momencie, gdy chcemy zrzucić zbędne kilogramy zgromadzone pod postacią tkanki tłuszczowej. Większość osób, pod pretekstem zbliżających się wakacji lub jakiegoś ważnego zdarzenia, np.: ślubu, obniża wartość kaloryczną jedzonych posiłków. Jednak trzeba, by i w tym przypadku dużo, nie znaczy właściwie.

Jak tego nie robić ?

dieta niskokalorycznaWyjaśnię to na przykładzie Pani, która za miesiąc chce wyjechać z przyjaciółmi nad morze i jest zdesperowana, ponieważ wstydzi się „oponki” którą tworzy podskórna tkanka tłuszczowa zgromadzona w dolnej części brzucha (podbrzusze). Co ta Pani robi? Oczywiście wpisuje frazy „jak szybko schudnąć” lub „dieta niskokaloryczna” w swojej wyszukiwarce i co widzi? Mnóstwo reklam diet cud i jeszcze lepszych środków, które rzekomo mają pozbyć się tłuszczu za nią, a ona będzie leżeć na kanapie. Oczywiście ta Pani z dnia na dzień obniża podaż kaloryczną o 75%, spożywa tylko wersje „light” wszystkiego co się da i kupuje kolejną matę do ćwiczeń. Co się dzieje po tygodniu? A no niestety nic. Organizm wszedł w stan magazynowania energii, Pani stała się apatyczna, rozdrażniona i bez chęci do życia. W głowie ma tylko czekoladę i pizzę. Waga się na nią uwzięła, ponieważ pokazuje nadal to samo…

Czemu tak się dzieje?

Nasz organizm jest ewolucyjnie skonstruowany w ten sposób, iż jest bardzo dobrze przygotowany na okresowe niedobory energii. W pierwszej kolejności trawi glikogen zgromadzony w mięśniach i wątrobie, co zajmuje mu pierwsze 12-48 godzin głodu. Następnie na celownik idą białka, które czerpie z ich naturalnego magazynu, czyli mięśni. Tak właśnie, nie jedząc właściwie, trawimy własną masę mięśniową, której możemy stracić do 100 gramów przez kolejne 48 godzin głodzenia lub zbyt małej ilości pożywienia. Dopiero po upływie 72 godzin braku pożywienia, organizm przerzuca się na energię zgromadzoną pod postacią tkanki tłuszczowej. Więc zastanów się dobrze, czy aby chcesz takiej diety niskokalorycznej?

Jak stworzyć dobrą dietę niskokaloryczną?

Przedstawię to również na przykładzie, tym razem kolegi, który od swojej dziewczyny usłyszał że jest nieatrakcyjny i ma piersi większe od niej samej. Pan ten zaczął czytać, analizować własny skład ciała, zważył się i zmierzył. Następnie, zastanowił się nad swoim zapotrzebowaniem kalorycznym i obliczył, że potrzebuje 2500 kcal na dobę, a spożywa 3200 kcal. Zrezygnował z cukru i białego pieczywa, zapisał się na siłownię, gdzie najpierw popracował nad własną kondycją, i chce również przyspieszyć swój własny metabolizm. Gdy zaczął regularnie chodzić na siłownię w Warszawie, dowiedział się od pracującego tam trenera personalnego że najlepsze efekty osiągnie ćwicząc z ciężarami około 3 razy w tygodniu. Nasz kolega również obniżał stopniowo przyjmowanie kalorie, robił to zmniejszając przyjmowaną energię na dobę o około 100-200 kcal. Robił do do momentu, gdy zauważył że chudnie około 0,8 kg na tydzień, bo to bezpieczna granica. Teraz nasz sympatyczny przyjaciel ćwiczy codziennie, przeplatając treningi siłowe i treningiem wytrzymałościowym. Nie spożywa węglowodanów po godzinie 16 i wysypia się co noc, bo wie że sen również ma wpływ na masę ciała. Dziewczyna jest z niego zadowolona i od czasu do czasu pozwalają sobie oboje na kolację w ulubionej knajpie, żeby wspólnie uczcić zrzucone przez niego kilogramy.

Chcesz wiedzieć więcej? Skontaktuj się ze mną.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *