Buduj masę – katabolizm, jak sobie z nim poradzić?


Metabolizm, czyli obrót energii w naszym organizmie, dzielimy na dwie reakcje, ciągle przeplatających się reakcje. Anabolizm, inaczej synteza nowych substancji oraz katabolizm, odwrotna, polegająca na niszczeniu cząsteczek które występują w naszym ciele. Żeby zwiększyć ilość białek mięśniowych, trzeba równowagę przesunąć na korzyść anabolizmu. Można to zrobić na dwa sposoby, zmaksymalizować procesy anabolizmu oraz zmniejszyć katabolizm. Czytaj, dowiaduj się, buduj masę.

Kiedy występuje nasilenie katabolizmu ?

  1. Po ćwiczeniach fizycznych.
  2. Podczas zmniejszenia ilości spożywanych kalorii.
  3. Podczas snu.
  4. W sytuacjach patologicznych ( nie uwzględniam ich w tym artykule).

Co robi ze mną katabolizm?

Pewnie zadajesz sobie to pytanie? Muszę cię zmartwić, lecz połowicznie. Niszczy Twoje mięśnie, lecz również mniejsza ilość tłuszczu. Aby wywołać katabolizm tłuszczu, musisz zmniejszyć ilość substratu który go buduje, czyli zmniejszyć ilość dostarczonych kalorii lub wydawać więcej, np.: zwiększoną aktywnością fizyczną. Podobnie jest również z mięśniami, zabraknie im czegoś nie będą rosły.

Buduj masę szybciej! Jak zapobiegać utracie mięśni?

buduj masę

Pozwolę sobie przytoczyć mój wcześniejszy artykuł na temat suplementów pomocnych w zmniejszeniu tego procesu. Nasilenie niszczenia białek mięśniowych najsilniej można zauważyć po treningu, zwłaszcza siłowym, gdzie utrzymuje się na wysokim poziomie nawet do 24 godzin po jego zakończeniu. Żeby temu zapobiec musisz:

  • Dostarczyć białek, tłuszczy oraz węglowodanów około 1-2 godziny przed treningiem. Strawione, dostarczą budulca oraz energii ciężko pracującym mięśniom.
  • Po treningu, około 30 minut załadować białka oraz aminokwasy.
  • Do 3 godzin po intensywnym wysiłku, podaj swoim mięśniom posiłek zawierający źródła węglowodanów

Jeżeli zastosowałeś redukcję ilości kalorii, pamiętaj o dostarczeniu odpowiedniej ilości białek! W ciągu doby ich ilość powinna wynosić około 2 g/kg masy ciała.

W nocy intensywnie się regenerujemy, zachodzą procesy odbudowy organizmu, w tym mięśni. Aby nie wykorzystywały własnych białek, pamiętaj o dostarczeniu odpowiedniej ich ilości około 1-2 godzin przed snem. Jednak trzeba pamiętać, że nie potrzebujemy wtedy zapasów energii ukrytej w cukrach i zmniejszamy ich ilość lub wykluczamy je z ostatniego posiłku, czemu przeczytaj ten artykuł!

Pozdrawiam,

Gruby Trener.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *