Najczęstsze błędy żywieniowe Polaków – Węglowodany


Pracując z osobami które się do mnie zgłaszają, zauważyłem wiele podobieństw które, niestety są naszymi narodowymi nawykami. Niby wszystko jest w porządku, unikamy przetworzonej żywności, fast-foodów, a w niektórych przypadkach nawet słodyczy. Jednak dalej nie jesteśmy zadowoleni z tego jak wyglądamy. Co jest nie tak? Jakie są najczęstsze błędy żywieniowe Polaków?

Błędy żywieniowe – węglowodany

W pierwszym artykule z tego cyklu, weźmy pod lupę ile węglowodanów spożywamy i gdzie one najczęściej się znajdują w naszym jadłospisie. Są one praktycznie we wszystkim co spożywamy. Rano – bułki, chleb, płatki śniadaniowe. Obiad nasze ukochane ziemniaki, biały ryż, makaron. Kolacja, znów kanapki. No i kawa – aj tylko łyżeczkę, herbata – nie lubię gorzkiej. No cóż, nie jest to odpowiednie podejście. Jest ich zbyt dużo.

Ile ich jeść, kiedy najlepiej.

Odpowiedź jest banalnie prosta. Powinny pokrywać 50-60 procent naszego zapotrzebowania na wszystkie makroskładniki, reszta to białko i tłuszcze. Trzeba dawkować ich ilość, począwszy od śniadania, gdzie zapotrzebowanie na nie jest największe. Nie neguje również śniadań, które nie zawierają węglowodanów, niektórzy bardzo dobrze reagują na takie rozwiązanie, lecz samemu trzeba błędy żywienioweodkryć jaka wersja będzie dla nas najlepsza. Później powinny one zmniejszać swój udział w posiłkach, do tego momentu, żeby na kolację zjeść ich najmniejszą ilość. Czemu tak? Przecież zdrowe pieczywo, kolorowe kanapki są najlepsze na kolację? No niestety, u osób które, nie ruszają się za dużo, czyli nie potrzebują dużych dawek energii na nocny proces regeneracji, takie rozwiązanie będzie prowadziło do odkładania zbędnej tkanki tłuszczowej.

Uwaga na owoce.

Spokojnie, są one zdrowe i zawierają mnóstwo elementów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszych organizmów, lecz nie uprawiając sportu, nie potrzebujesz ich bardzo dużo. Zawierają one fruktozę która, świetnie sprawuje się jako materiał do odbudowy utraconej energii, lecz kiedy te zapasy zostają uzupełnione, zamieniana jest ona w tłuszcz.

W takim razie jak żyć?

  • Nie opieraj swojej diety wyłącznie na produktach zawierających duże ilości węglowodanów.
  • Do każdego posiłku dołóż źródło białka, włókna pokarmowego (błonnika) i zdrowych tłuszczy.
  • Ogranicz spożywanie węglowodanów w godzinach popołudniowych/wieczornych.

Pozdrawiam,

Gruby Trener.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *