Najczęstsze błędy żywieniowe Polaków – Tłuszcze.


W tym artykule chciałbym się skupić na kolejnym, niezbędnym składniku zbilansowanej diety. Mimo, że troszeczkę wychodzimy z lat 90 i już nie boimy się tak bardzo tłuszczy, mamy tendencję do uciekania od nich. O kupowaniu wersji „light” pełnowartościowych produktów nie wspomnę. Dlaczego boimy się tłuszczy? Może strach przed nimi wynika z niewiedzy? Trzeba sobie wyjaśnić po co one są, gdzie ich szukać i jakich unikać, żeby żadne błędy żywieniowe, nie miały miejsca w naszej codziennej diecie. Ruszamy! 🙂

Bez tłuszczu, ani rusz

Niestety większość z nas nie zdaje sobie sprawy, że bez tłuszczy nie zajedziemy za daleko. Czemu? To proste. Każda komórka naszego ciała posiada błonę, która zbudowana jest właśnie z nich. Hormony płciowe, bez których nie zbudujemy idealnej sylwetki są pochodną cholesterolu. No i wisienką na tym torcie są witaminy, które rozpuszczają się właśnie w tłuszczach i bez nich możemy zachorować na awitaminozę. Dlatego diety niskotłuszczowe, nie są odpowiednim wyjściem, jeżeli chcemy zrzucić kilka kilogramów. Dobre tłuszcze to nasz przyjaciel.

Dobre tłuszcze – gdzie ich szukać?

Tym mianem określa się tłuszcze jedno i wielonienasycone. One powinny zaspokajać Twoje zapotrzebowanie na tę substancję. No i odrobina tłuszczy zwierzęcych też nie zaszkodzi. Nie należy ich również unikać w procesie redukowania własnego tłuszczu, niekiedy zwiększenie ilości kwasów tłuszczowych (zwłaszcza omega 3,6 oraz 9), sprzyja zmniejszaniu wagi własnej. Dobrymi źródłami tłuszczy jednonienasyconych są: oliwa z oliwek, żółtka jaj, tran oraz pyszne masło orzechowe. Natomiast, wielonienasycone kwasy tłuszczowe znajdziesz w: rybach, orzechach, oleju lnianym itp.

Błędy żywieniowe – tych tłuszczy unikaj!błędy żywieniowe

Nie trzeba nikogo utwierdzać w przekonaniu, że smażone frytki, burgery i pizza zawierają tłuszcze, które nie będą sprzyjały zdrowiu. Oleje rafinowane, utwardzane w procesach chemicznych, są naprawdę szkodliwe. Olej palmowy, uwodorniane tłuszcze, przyczyniają się do chorób sercowo-naczyniowych, nadciśnienia, udarów i odkładania tkanki tłuszczowej. W takim razie, po raz kolejny będę powtarzał, aż do znudzenia, że trzeba wystrzegać się przetworzonego jedzenia oraz żywności typu „fast-food”. Nie tylko są one szkodliwe, ale również to puste kalorie, bez większych właściwości odżywczych.

Pozdrawiam,

Gruby Trener 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *